HOGYAN KOMMUNIKÁLJ HATÉKONYAN SEGÍTŐKÉNT?

Ebben a cikkben azokat a szempontokat szedtem össze, amelyek megkülönböztetik a segítő kommunikációt a hétköznapitól. Talán bólogatni fogsz egyes részeknél, de biztosan lesz olyan is a cikkben, ami új nézőpontot hoz neked.

Ha boltban vásárolsz, vagy a csomagodat veszed át a futártól, alapvető kommunikációs szabályokat alkalmazol, amelyeket talán észre sem veszel. Teljesen magától értetődően használsz bizonyos eszközöket, anélkül, hogy külön figyelned kellene rá. Ugyanakkor biztosan feltűnik, ha a másik fél vét a ki nem mondott szabályok ellen. Ekkor válik nyilvánvalóvá, hogy mit várunk el egymástól.

Ezzel szemben a klienseddel való munkádban minden bizonnyal nagyon is tudatos vagy és több szempontot is számba veszel azért, hogy a különböző helyzetekben megfelelően használhasd a kommunikációs eszköztáradat.

Akár most kezded a hivatásodat, akár már sok tapasztalat van a hátad mögött, szeretném megosztani veled is a tudásomat, kedves olvasóm. Tarts velem itt a blogomon, a közösségi oldalaimon és iratkozz fel a hírlevelemre!

A bizalmi légkör megteremtése

Az első lépés, hogy megszólítsd a kliensedet, ami nem is olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. Lehet, hogy akivel dolgozol alig várja, hogy megoszthassa veled a problémáját és tanácsot adj neki, de lehet, hogy éppen ellenkezőleg: bizalmatlan, bizonytalan.

Bármelyikről is legyen szó, először meg kell teremteni azt a légkört, amiben őszintén, nyomás nélkül, bizalommal tud feléd fordulni. Az érzelmileg, vagy mentálisan nehéz állapotban lévő, szorongó, vagy frusztrált kliens esetében több erőfeszítést kell tenned a figyelméért, bizalmáért.

Szavaiddal, a tér elrendezésével, gesztusaiddal, mimikáddal egyaránt hozzá tudsz járulni ahhoz, hogy a partnered érezze: most csak rá figyelsz. 

Kérdések

Egyes területeken anamnézisnek hívják a kérdéssort, amin végighaladsz. Talán a te szakmádban pont nincs ilyen, de bármivel is foglalkozol, valamilyen mélységben biztosan meg kell ismerned az anya történetét. Ha tanácsadó vagy, akkor a te területedhez kapcsolódóan fogsz érdeklődni az előzetes tudásáról, vagy arról, amit eddig megtett, amivel próbálkozott, mielőtt téged megkeresett és adatokat veszel fel.

Kérdéseidet különböző formában fogalmazhatod meg, attól függően, hogy tényekre, vagy körülményekre vagy kíváncsi. A megfelelően fogalmazott és alkalmazott zárt és nyitott kérdéseid hozzásegítenek ahhoz, hogy felmérd a helyzetet.

Információk átadása

Ezt szokták a tanácsadás, vagy segítő beszélgetés legkönnyebb részének érezni a szakemberek. Mégis, a kliens nyomon követése során, vagy visszajelzés kérésekor gyakran kiderül, hogy bizony az üzenet „nem megy át”.

„De hiszen én nem is ezt mondtam!” „Ezt pedig többször is említettem!”- Ismerősek ezek a gondolatok? Te is meglepődve tapasztalod, hogy hiába mondasz el valamit többször is, a kliensed mintha meg sem hallaná?

Vannak olyan helyzetek, amikor a segített fél egyszerűen nem tudja megjegyezni még a számára fontos információkat sem. Erről majd a következő bekezdésben szó lesz még. De az is gyakori, hogy egyszerűen csak nem voltak érthetőek számára azok a kifejezések, amelyeket használtál.  A túl sok információ is nehezítheti, hogy a lényeg megragadjon a kliensedben.

Röviden tehát azt lehet mondani, hogy a javaslatoknál, információknál a mennyiség és a minőség egyaránt rendkívül fontos.

Segítő beszélgetés

A segítő beszélgetés egy speciális helyzet a kommunikáció tekintetében. Míg tanácsadóként vagy egészségügyi dolgozóként valamilyen – sokszor gyakorlati jellegű – probléma áll a fókuszban, addig a segítő beszélgetésnél a probléma nem feltétlenül gyakorlati jellegű. A kliensed érzelmi támogatásra, megerősítésre vágyik, vagy abban kér segítséget, hogy megtalálja azokat az erőforrásokat, amelyeket a nehéz helyzetben egyedül nem tud mozgósítani.

Mondhatnád, hogy ez nincsen másképp például egy szoptatási probléma megoldásánál sem, hiszen azt is maga az anya fogja valójában megoldani, nem a szakember. Tökéletesen igazad van. A segítő beszélgetés lehet része egy ilyen tanácsadásnak is, ugyanakkor önmagában is lehet egy konzultáció, vagy folyamat részének a formája.

Amit kimondasz és amit nem

A kommunikáció fejlesztése gyakran elsősorban a szóbeli kommunikációra irányul. Pedig sokszor a szavainkat kísérő, más csatornákon keresztül érkező üzenteket vesszük elsőként figyelembe, amelyek az érzéseinket, állapotunkat motivációnkat közvetítik. 

Ha a verbális és a nem verbális üzenet tartalma eltér egymástól, akkor ez utóbbi fog érvényesként megérkezni a kliensünkhöz.

Így nem kerülhetjük meg, hogy a segítő személyiséggel is foglalkozzunk fejlesztéskor. Segítői helyzetben a hatékony kommunikáció egyik legfontosabb alappillére a mi hozzáállásunk, hitelességünk, együttérzésünk, elfogadásunk. Meggyőződésem ezért, hogy a kommunikáció fejlesztése nem lehetséges az attitűd formálása nélkül.

Az anyák speciális helyzete

Különösen a szülés körüli időszakban nőkkel dolgozó szakembereknek van szüksége arra, hogy megfelelő tudással rendelkezzenek arról, milyen lelkiállapotok jellemzik a nőket, amikor segítséget szeretnének nyújtani nekik. Sokféle tapasztalat, amelyet akár korábbi életük során, akár a szülés körül éltek meg a nők, jelentősen befolyásolja azt, hogyan tudnak részt venni a szakemberrel való kapcsolatban.

Ma már ismert kifejezés a traumatudatosság, hiszen a legszerényebb becslések szerint is 10 nőből kettőt ért már szexuális abúzus élete során, aminek a tapasztalata sokféle módon van jelen abban a helyzetben, ahogyan a szakemberrel együttműködik. Érdemes ezért a munkánkat úgy alakítanunk, hogy mindenkivel úgy bánjunk, mintha túlélő lenne, hiszen nem tudhatjuk, a mi kliensünk érintett-e.

Ha szeretnél további hasznos tartalmakhoz jutni, iratkozz fel a hírlevelemre.

 

Hasznos tippek és működő megoldások szakmai öngondoskodáshoz segítő szakembereknek

Hírlevél